جودو

آمارها نشان می‌دهد مسیر درستی برای کاهش پایدار تورم و رشد اقتصادی انتخاب کرده‌ایم/ خدمات دولت در زمینه‌های مختلف در سال 1403 افزایش خواهد یافت

آمارها نشان می‌دهد مسیر درستی برای کاهش پایدار تورم و رشد اقتصادی انتخاب کرده‌ایم/ خدمات دولت در زمینه‌های مختلف در سال 1403 افزایش خواهد یافت

رییس‌جمهور در پیام نوروزی سال ١٤٠٣ گفت: حجم سرمایه‌گذاری خارجی، در این دولت، ۱۱ میلیارد دلار بوده، آن هم سرمایه‌گذاری قطعی، نه فقط روی کاغذ.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون جودو، حجت الاسلام سید ابراهیم سید ابراهیم رئیسی در پیام نوروزی سال ۱۴۰۳ خطاب به ملت ایران، با برشمردن آمارهای نهادهای رسمی از نرخ رشد اقتصادی متوسط ۶ درصدی در سال ۱۴۰۲ و نیز کاهش نرخ تورم، گفت: اگر چه همچنان قیمت‌های بالا و تورم وجود دارد، اما شاخص‌ها نشان می‌دهد که ما با همراهی مردم و فعالان بخش‌های مختلف اقتصادی، مسیر اصولی و درستی را برای کاهش پایدار تورم و رشد اقتصادی انتخاب کرده‌ایم.

متن کامل پیام نوروزی رئیس جمهور به شرح زیر است؛

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطاهرین و صحبه المنتجبین
یا مقلب القلوب و الابصار، یا مدبر الیل و النهار، یا محول الحول و الاحوال، حوّل حالنا الی احسن الحال
عید نوروز و حلول سال نو را به همه هم‌میهنان عزیز تبریک عرض می‌کنم، به خصوص به خانواده‌های مکرّم شهیدان، جانبازان و ایثارگران و همچنین این عید را به همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، صمیمانه تبریک عرض می‌کنم.

آیین‌های ملی ایرانی، اخلاقی‌ترین و پاکیزه‌ترین آیین‌های تاریخند.

مردم ما، قرن‌هاست که نوروز را حفظ کرده‌اند. نوروز در ایران، با آداب انسانی مثل صله رحم و مهربانی، آمیخته است.
یکی از ویژگی‌های مردم عزیز ما، این است که نوروز را همراه می‌کنند با قرائت قرآن، دعا و توسل. بهار امسال هم، تقارن پیدا کرده با بهار قرآن و روزه‌داری، لذا بروز معنویت و مهربانی ملت ایران شکل ویژه‌تری دارد.

در دعای تحویل سال از خدا می‌خواهیم که تحوّل و دگرگونی احسن را برای ما مقدر فرماید. احسن الحال. یعنی بتوانیم کاستی‌ها و ضعف‌ها را به قوت تبدیل کنیم. ان‌شاالله به یُمن این تقارن و دعاها، سال جدید، سال موفقیت و سرافرازی ملت ایران در همه عرصه‌ها باشد، ان‌شاءالله.

سال ۱۴۰۲، سال پر فراز و نشیب و همراه با حوادث مهم، هم شیرینی‌ها و شگفتی‌هایی داشت و هم برخی اتفاقات تلخ را. اما برآیند اتفاقات سال، رشد و شکوفایی بیشتر ایران عزیز در همه بخش‌ها بود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی، سال ۱۴۰۲ را سال رشد تولید و مهار تورم نام‌گذاری کردند همه تلاش دولت برای تحقق این شعار متمرکز شد.

رشد اقتصادی در مجموع در سال ۱۴۰۲، بر اساس برآورد مرکز آمار، حداقل ۶ درصد خواهد بود. الان سه سال متوالی است که کشور، رشدهای بالای ۴ درصد را تجربه می‌کند و این در حالی است که میانگین رشد اقتصادی در دهه ۹۰، کمتر از یک درصد بوده است.

در کنار بال رشد تولید، بال دیگر شعار سال، مهار تورم بود.

شما بخاطر دارید که از ابتدای این دولت و در مقاطع مختلف، برخی از افراد، مدعی بودند که تورم ۳ رقمی خواهد شد! اما امروز که من خدمت شما مردم عزیز هستم نه تنها آن پیش‌بینی‌های بدبینانه محقق نشد، برعکس، تورم، در مسیر نزولی قرار گرفت، تورم نقطه به نقطه، از حدود ۵۵ درصد در ابتدای امسال به ۳۵ درصد در ماه پایانی کاهش یافت و تورم کل، چیزی حدود ۴۰ درصد خواهد بود. یعنی، در یک سال، تورم نقطه به نقطه ۲۰ واحد درصد کمتر شده.

اینها نشان می‌دهد که ما با همراهی مردم و فعالان بخش‌های مختلف اقتصادی، مسیر اصولی و درستی را برای کاهش پایدار تورم و رشد پایدار اقتصادی انتخاب کرده‌ایم.

البته مردم فهیم ما مستحضرند که این، به معنای افزایش نیافتن قیمت کالاها نبود. هنوز هم عدد تورم بالا و مردم، به خصوص قشرهای ضعیف، در فشار معیشتی هستند.

اما در کنار موضوع رشد تولید و مهار تورم، وضعیت اشتغال هم سال گذشته بهبود داشت.

نرخ بیکاری در پاییز ۱۴۰۲، کاهش کم سابقه‌ای داشت و به کانال ۷ درصد وارد شد و نرخ بیکاری کل سال هم از سال ۱۴۰۱ کمتر خواهد شد. بخشی از اشتغال ایجاد شده، در قالب نهضت احیای بنگاه‌های تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل در سراسر کشور بود که امروز تعداد آن، از ۷ هزار واحد تولیدی بحمدالله عبور کرده.

نه تنها سرمایه‌گذاری و تکمیل پروژه‌ها در این ۳۰ ماه متوقف نشد، بلکه ایران به کارگاه سازندگی و پیشرفت و امید تبدیل شد.

طبیعتاً می‌شد به جای سرمایه‌گذاری‌هایی که چندسال دیگر به بهره‌برداری می‌رسد، دولت، سرمایه را صرف روزمره خود می‌کرد. همچنان که در گذشته از این تجربه‌های تلخ و توسعه‌سوز برای کشور، کم نداشتیم.

اما به تعبیر حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، دولت نگذاشت آینده کشور، قربانی روزمرگی‌ها شود و فردا را قربانی امروز نکرد.

اجازه بدهید چند نمونه از کارهای اساسی را یادآوری و مرور کنم:

من سال ۱۴۰۰ دو روز بعد از مراسم تنفیذ و آغاز به کار، به خوزستان رفتم. مهمترین مسئله و دغدغه مردم در اهواز و برخی از شهرهای خوزستان، مشکل آب بود. و این در خوزستان نبود؛ در سیستان و بلوچستان، در کرمان، بوشهر، حتی در کردستان، همدان، مسئله مردم، مسئله آب بود.

بدخواهان ایران، اینطور تبلیغ می‌کردند که در آینده، بخش‌های مهم و حساسی از کشور، به علت بی‌آبی، قابل سکونت نخواهد بود.

امروز ملاحظه می‌کنید که در این ۳۰ ماه، چه تعداد پروژه‌های مهم آبی در کشور بحمدالله به ثمر رسیده. تقریباً در هر سفر استانی، چندین پروژه مهم آبرسانی به بهره‌برداری می‌رسد. از جمله این اقدامات، ۳ پروژه انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به استان‌های شرقی و فلات مرکزی کشور است.

طرح جهاد آبرسانی به روستاها، امروز به ۵ هزار روستا رسیده و تا پایان دولت به ۵ هزار روستای دیگر هم آبرسانی انجام خواهد شد.

موضوع بعد، موضوع مسکن است. مسئله مسکن، در ابتدای این دولت، تبدیل به یک گره شده بود. هم، «عقب‌ماندگی در ساخت» وجود داشت و هم «بلاتکلیفی». بعد از رفت و آمد چند دولت، هنوز ۲۴۰ هزار واحد مسکن مهر، تحویل داده نشده بود و تعهدی برای دولت بود.

امروز بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار مسکن در کشور، در حال ساخت است. نیمی از مسکن‌های مهر به مردم تحویل شده است و نیمی دیگر ان‌شاءالله در دست اقدام است که به زودی تحویل مردم عزیزمان خواهد شد.

در تولید برق، تولید گاز هم مثل موضوع مسکن اقدامات قابل توجهی صورت گرفته است.

دولت ما افتخار دارد که به نام «دولت مردمی» شناخته می‌شود. در میان مردم و در کنار مردم است. در ۳۰ ماه گذشته از عمر دولت، ۴۵ سفر استانی انجام شده، اولویت این سفرها، توجه به مطالبات مردم و اتمام پروژه‌های مهم و نیمه‌تمام قرار گرفت.

سال ۱۴۰۲، در کنار پیشرفت و آبادانی، از جهت اجرای برنامه‌ها و طرح‌های عدالت محور هم، سال ویژه‌ای بود.

طرح‌ها و اقداماتی مثل کالابرگ الکترونیک، بیمه رایگان سلامت برای ۱۲ میلیون نفر از قشرهای کم‌درآمد، تکمیل و توسعه راه‌های روستایی، رساندن آب و برق و گاز به روستاها.

همین جا به همه مدیران و خادمان مردم در دولت تأکید می‌کنم که در سال جاری هم، همه تصمیم‌ها باید با رویکرد و پیوست عدالت، همراه باشد.

اما در سال جدید، سرعت بخشی به نهضت اتمام پروژه‌های نیمه تمام، از رویکردهای اصلی دولت است. سرمایه‌ها را باید به سمت کارهای تولیدی و زیرساختی هدایت کنیم و در کنار هم، عقب‌ماندگی‌های دهه نود را جبران کنیم.

اطمینان می‌دهم با توکل به خداوند قادر متعال و همراهی شما مردم عزیز و شریف، سال ۱۴۰۳ سال رونق بیشتر تولید و اقتصاد، کاهش بیشتر نرخ تورّم و خدمت‌رسانی گسترده به مردم عزیز خواهد بود.

هر چه در این دو سال و نیم، تلاش برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و به ثمر رساندن پروژه‌های بزرگ در بخش‌های مختلف مثل سلامت، ارتباطات، فرهنگ، آموزش، آب، برق، گاز، راه، علم و فناوری، محیط زیست و حمایت از محرومان، دیدید امسال این خدمات افزایش خواهد یافت ان‌شاءالله.

– طی دو سال قبل، ملاحظه کردید که بیمارستان‌های نیمه‌تمام زیادی در کشور بهره‌برداری شد و دسترسی مردم به خدمات سلامت‌، عادلانه شد. امسال هم اضافه شدن ان‌شاءالله ۹ هزار تخت جدید به مراکز درمانی، جزو برنامه‌های دولت است.

– امسال ان‌شاءالله در زمینه برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل شهری، شاهد تحول خواهیم بود.

– در زمینه اینترنت، هم ادامه تجهیز کشور به فیبر نوری، در برنامه وجود دارد و اینترنت پر سرعت، به شهر و روستا به ویژه روستاهای بالای ۲۰ خانوار می‌رسد.

– در زمینه فضایی، از ابتدای این دولت، به اندازه کل ۱۳ سال قبل، پرتاب موفق فضایی انجام شد. امسال هم این روند پر شتاب، ادامه خواهد داشت ان‌شاءالله.
مردم شریف ایران عزیز!

همه آنچه در این دو سال و نیم، در کنار هم، برای پیشرفت کشور انجام دادیم و هر چه در ادامه این راه انجام خواهد شد، با همراهی و پشتیبانی شماست. همه موفقیت‌ها، ناشی از نصرت پروردگار و قدرت و یاری مردم عزیزمان است.

«هو الذی ایّدک بنصره و بالمؤمنین». شما مردم، قهرمانان اصلی این میدان هستید.

اگر امروز، حرف ما در منطقه و جهان، شنیده می‌شود، ناشی از قدرت شماست. امید و قدرت شماست که به دولت، امید و قدرت می‌دهد.

۳ سال قبل، در ایام انتخابات، تعهد دادم که ما میز مذاکره را ترک نمی‌کنیم، اما پیشرفت کشور را هم منوط به مذاکره و اجازه و لبخند دیگران نمی‌کنیم. ملاحظه کردید که قراردادهای چندین میلیارد دلاری در بخش نفت و گاز در همین روزهای اخیر امضاء شد. در عین حال که حجم سرمایه‌گذاری خارجی هم غیر از سرمایه‌گذاری داخلی، در این دولت حدود ۱۱ میلیارد دلار بوده. سرمایه‌گذاری قطعی، نه فقط امضاء، تفاهم یا روی کاغذ، یعنی سرمایه‌گذاری قطعی و معتبر.

سال گذشته، سال شکوفایی حضور ایران در سازمان‌ها و گروه‌های مهم بین‌المللی بود. عضویت در بریکس پس از عضویت ایران در شانگهای، دستاورد مهم دیگری در حوزه سیاست خارجی بود. تجارت کشور با همسایگان، افزایش یافت. همکاری با حوزه بسیار مهم آمریکای لاتین و آفریقا، که متأسفانه قریب به یک دهه، به آنها بی‌توجهی شده بود، به صورت جدی فعال شد.

البته در سال گذشته، وقایع تلخی هم داشتیم که همه ما را داغدار کرد. یکی از آنها، حادثه تروریستی کرمان بود. ده‌ها نفر از هموطنان مؤمن ما، در این حادثه تروریستی به شهادت رسیدند. دشمن خواست، انتقام شکست منطقه‌ای خود و ناکام ماندن نقشه‌هایش را، از مردم ایران بگیرد. قلب ایران جریحه‌دار شد، اما ایران همچنان قوی ماند.

در ماجرای غزه، جلوه دیگری از ایستادگی در برابر دشمن را شاهد بودیم. زورگویان عالم، تمامی قوای خود را جمع کردند برای اینکه دو میلیون، مردم آزاده غزه را از بین ببرند. از جدیدترین و به‌روزترین بمب‌های سنگرشکن تا میلیاردها دلار پول در اختیار صهیونیست‌ها قرار دادند، اما نتوانستند.

سال ۱۴۰۲، سال گذار از اختلافات و تنش‌های اجتماعی هم بود. دشمنان این ملت، خواب‌های آشفته‌ای برای وحدت و انسجام ملی ما دیده بودند. خیال می‌کردند به خاطر فتنه تحمیلی سال ۱۴۰۱، توانسته‌اند به وحدت و یکپارچگی ملی ما، صدمه بزنند، اما مردم ایران نشان دادند که مرد روزهای حادثه‌اند. حضور معنادار مردم در عرصه‌های مختلف، آنها را مأیوس کرد.

یکی از عرصه‌های حضور مردم، انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری بود. برنامه‌ریزی دشمن برای تحریم انتخابات، با حضور مردم در صحنه، شکست خورد. حالا دیگر نوبت منتخبان مردم است که با حفظ وحدت و انسجام، به تعهداتشان عمل کنند و ما نیز امیدواریم بتوانیم با همدلی، همکاری و همراهی بیش از گذشته مجلس جدید، در ایجاد تحول در نظام اداری کشور و گره‌گشایی از زندگی مردم، شاهد توفیقات بیشتر باشیم.

نسخه کهنه بدخواهان، ایجاد تفرقه است؛ هم، ایجاد تفرقه در میان مردم، هم در میان مسئولان. همه باید همدل و هم‌زبان در کنار یکدیگر، توطئه‌ها را به عقب بزنیم.

یک جمله هم خطاب به جوانان و نوجوانان ایران عزیز می‌خواهم عرض کنم. فرزندان عزیز خودم؛

بدانید با اتکاء به توان، انگیزه و اندیشه شما و به فضل پروردگار، «ایران فردا»، به مراتب، آبادتر، پیشروتر، پیشرفته‌تر از «ایران امروز» خواهد بود. قدر شما را می‌دانیم و با تمام توان و وجود، برای باز کردن مسیر پیشرفت شما، تلاش خواهیم کرد.

در پایان وظیفه می‌دانم از حمایت‌ها و فداکاری‌های مردم شریف برای سربلندی ایران عزیز، فروتنانه سپاسگزاری کنم.

از رهبر حکیم انقلاب اسلامی که همواره راهنمایی‌ها و هدایت‌هایی را برای این دولت و برای ملت عزیز داشته‌اند و چراغ راه برای خادمان ملت بوده‌اند، صمیمانه قدردانی می‌کنم.

از مجلس و قوه قضاییه، نیروهای مسلح، نهادهای انقلابی، دستگاه‌های دیگری که همدلانه، در کنار دولت، راه خدمت به ملت را هموار می‌کنند، صمیمانه تشکر می‌کنم.

یاد امام عزیز و شهدای والامقام را گرامی می‌دارم و نوروز و رمضان با نشاط و دلنشین و به یادماندنی برای مردم و همه خانواده‌های ایرانی آرزومندم و نصرت مردم فلسطین و مسلمانان جهان را از خداوند متعال خاضعانه مسئلت دارم.

والسلام علیکم و رحمه الله.

 

پایان پیام/


Source link

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا