ووشو

صدیقی: آمریکا با عدم صدور روادید فرصت قهرمانی مجدد را از ما گرفت/ بار دیگر شاهد دخالت‌های آشکار سیاسی در ورزش بودیم

صدیقی: آمریکا با عدم صدور روادید فرصت قهرمانی مجدد را از ما گرفت/ بار دیگر شاهد دخالت‌های آشکار سیاسی در ورزش بودیم

صدیقی: آمریکا با عدم صدور روادید فرصت قهرمانی مجدد را از ما گرفت/ بار دیگر شاهد دخالت‌های آشکار سیاسی در ورزش بودیم

به گزارش روابط عمومی فدراسیون ووشو، امیر صدیقی در گفت‎وگو با خبرگزاری تسنیم، در خصوص عدم صدور روادید ملی‌پوشان ووشو برای حضور در مسابقات جهانی آمریکا اظهار داشت: قرار بود تیم ملی ووشو از ۲۴ آبان ماه در مسابقات قهرمانی جهان در تگزاس آمریکا حضور داشته باشد، اما متاسفانه بار دیگر آمریکا با کارشکنی، اقدام غیرحرفه‌ای و غیر اخلاقی و نادیده گرفتن منشور و جنبش المپیک و برخلاف روح ورزش برای تیم ملی ایران در زمان مقرر روادید صادر نکرد.

وی تصریح کرد: اتفاقی که باعث شد تا عنوان‌دار قهرمانی جهان نتوانند در مسابقات جهانی شرکت کند و این اتفاق سرافندگی و ناامیدی بزرگی برای میزبان مسابقات داشته باشد. بار دیگر شاهد دخالت‌های آشکار و عیان سیاست در ورزش بودیم و کشوری که مدعی رعایت این موضوع است، با دخالت در ورزش، کارشکنی کرد و مانع حضور قهرمانان ما که بیش از ۶ ماه در اردوهای سخت ورزشی بودند، شد.

رئیس فدراسیون ووشو ادامه داد: بدون شک عدم حضور ایران علاوه بر کاهش و تنزل سطح مسابقات، اتفاقی ناامید و ناراحت کننده است. فدراسیون ایران پیگیرهای متعددی به ویژه از کمیته بین‌المپیک و فدراسیون بین‌اللملی ووشو داشت، اما با این وجود این اتفاق افتاد. مراتب اعتراض خود را اعلام کردیم و بسیار از این جهت ناراحت هستیم که قهرمانان ما بار دیگر می‌توانستند در یک میادین بزرگ بین‌المللی درخشش ویژه داشته و دل مردم ایران را شاد و در خاک آمریکا قهرمان جهان شوند؛ اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

صدیقی در خصوص عدم صدور روادید تمامی اعضای تیم ملی گفت: متاسفانه درخواست ویزای کل کاروان ایران بدون پاسخ ماند و این اقدام غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی بزرگی بود. بنا بر اذعان کمیته برگزاری مسابقات، ایران اولین کشوری بود که فرآینددرخواست صدور روادید را داشت. در اردیبهشت ماه اقدامات لازم شروع و در نیمه‌های تیرماه و چیزی غریب به چهار ماه به شروع مسابقات در سفارت آمریکا در ایروان ارمنستان حاضر و فرآیند مصاحبه و تحویل مدارک را انجام دادیم. با این وجود کاری که نباید انجام می‌شد از سوی آمریکا صورت گرفت و متاسفانه هیچ ویزایی برای کاروان ایران صادر نشد.

وی در خصوص پیگیری‌های فدراسیون ووشو گفت: قطعاً پیگیری‌های زیادی از سوی کمیته بین‌المللی المپیک انجام شد و چیزی که متوجه شدم کمیته ملی المپیک آمریکا نیز پیگیر فرآیند صدور ویزا بود، اما از طرف دولت این کشور این پیگیری‌ها بدون پاسخ ماند. بارها و بارها این شعار را از سوی دولت آمریکا شنیدیم که ورزش و سیاست را باید جدا از هم قرار داد، اما خودشان این موضوع را نقض کردند. آمریکا قهرمان جهان را از حضور در یک میدان بزرگ محروم کرد و به نوعی عنوان فرصت قهرمانی جهان مجدد را از ما گرفت.

رئیس فدراسیون ووشو خاطرنشان کرد: مسابقات قهرمانی جهانی از سال ۲۰۱۹ به تاخیر افتاده بود و بخشی از آن نیز به خاطر ناکارآمدی و ضعف آمریکای میزبان بود. قرار بود این مسابقات در سال ۲۰۲۱ برگزار شود، اما به خاطر شرایط کرونا یک سال به تعویق انداختند، اما باز هم در سال ۲۰۲۲ آنها نتوانستند سازماندهی مناسبی داشته باشند و این مسابقات یک سال دیگر نیز به تعویق افتاد. تا به حال سابقه نداشته است که یک دوره مسابقات قهرمانی جهان کلاً برگزار نشود. مسابقاتی که هر ۲ سال یک بار برگزار می‌شود و حالا یک دوره آن برگزار نشده است و این نشان می‌دهد چقدر در میزبانی ضعف داشتند.

صدیقی ادامه داد: در دیداری که حضوری با دبیرکل فدراسیون جهانی ووشو داشتیم، مراتب اعتراض و ناراحتی خود را ابراز کردیم و از فدراسیون جهانی خواستیم از این پس گارانتی‌های لازم را از میزبانان بگیرند و اجازه ندهند این شرایط پیش بیاید. در جریان مسابقات کامبت گیمز در عربستان متوجه شدم که به غیر از ایران غریب به ۳۰ کشور نتوانستند ویزای خود را دریافت کنند. حتی اعضای تیم ملی چین نیز تقریباً ۳ روز پیش روادید خود را دریافت کردند.

وی با اشاره به تاثیر عدم صدور روادید کشورهای در برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون جهانی گفت: این ترس وجود داشت به دلیل عدم صدور روادید، اعضای کنگره به حد نصاب لازم نرسد. از همین رو هیئت رئیسه فدراسیون بین‌المللی ووشو تصمیم گرفت که کشورهایی که امکان حضور فیزیکی نداشتند، به صورت آنلاین شرکت و رای بدهند. ضعف میزبان باعث شده است اختلال بزرگی در شرایط مسابقات قهرمانی جهان اتفاق بیفتد.

رئیس فدراسیون ووشو خاطرنشان کرد: دکتر علی‌نژاد به عنوان ناظر برگزاری مسابقات انتخاب شده است و عدم حضور ایشان هم می‌تواند اختلالی در روند نظارت بر مسابقات ایجاد کند. همچنین علی‌نژاد به عنوان کاندیدای عضویت در هیئت رئیسه فدراسیون بین‌المللی ووشو معرفی شده و با رایزنی و پیگیری‌های صورت گرفته امیدوارم مشکلی از بابت انتخاب مجدد ایشان به وجود نیاید و این کرسی ارزشمند برای کشورمان حفظ شود.

صدیقی در پایان در خصوص تاثیر غیبت ایران در مسابقات جهانی گفت: مثل این است که فدراسیون جهانی فوتبال، جام جهانی برگزاری کند و قهرمان جهان که می‌تواند تیم بزرگی همچون برزیل یا آرژانتین باشد در این رویداد حاضر نشود. این اتفاق قطعاً روی سطح مسابقات تاثیر می‌گذارد و عملاً این شرایط بسیار ناامیدکننده است.

انتهای پیام/


Source link

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا